Akademia Bezpieczeństwa PZU w Szkole Podstawowej nr 2 w Dębnie

Home » Szkoła » Aktualności » Akademia Bezpieczeństwa PZU w…
 16.03.2018

8 marca 2018r. uczniowie naszej szkoły i Szkoły Podstawowej nr 1 brali udział w Akademii Bezpieczeństwa Fundacji PZU. Łącznie w imprezie uczestniczyło około 350 uczniów. 

Akcję Akademia Bezpieczeństwa Fundacji PZU przeprowadziła firma SOS MUSIC z Torunia. Do projektu wytypowanych zostało 27 szkół z całej Polski. Akcja w pełni była finansowana ze środków Fundacji PZU. Podczas Akademii uczniowie mieli możliwość zapoznania się zagadnieniami dotyczącymi bezpieczeństwa w domu, w szkole, na drodze i w sieci oraz powtórzenia i utrwalenia zasad udzielania pierwszej pomocy. Służyły temu utworzone na terenie szkoły strefy: bezpiecznego ruchu i rozrywki, teatru, pierwszej pomocy, bezpiecznego dorastania i bezpiecznej sztafety. 

Impreza rozpoczęła się o godzinie 9.00, a zakończyła o 15.00. Uczniowie klas 1 – 6 naszej szkoły i Szkoły Podstawowej nr 1 korzystali z atrakcji Akademii w godz. 9.00 –  11.25. Przebywali w strefie teatru, strefie bezpiecznego ruchu i rozrywki oraz strefie pierwszej pomocy.
 
W strefie teatru uczniowie obejrzeli spektakl profilaktycznego w wykonaniu aktorów teatru z Bydgoszczy „Ale lale”. Przedstawienie poruszało tematy bezpieczeństwa dziecka w sieci, wśród rówieśników, w kontaktach z obcymi. Pokazywało współczesne problemy, z których dzieci nie zdają sobie sprawy, że jest to zagrożenie. Oglądając spektakl dzieci uzmysłowiły sobie, że z niektórymi  sytuacjami spotykają się na co dzień we współczesnym świecie.  Odgrywane scenki były ze sobą tak powiązane, że nie odczuwało się zmiany tematu: przeprowadzka do innego miasta, szykowanie swojego pokoju, stosunki między rodzeństwem, oszukiwanie rodziców, siedzenie całonocne przy komputerze, przyjmowanie substancji wspomagających, wykonywanie rozkazów osoby z internetu, lekcje w szkole. Dzieci oglądały spektakl z dużym zainteresowaniem, brały czynny udział podczas gry aktorów. Odpowiadały na pytania, wychodziły na scenę, pozorowały postacie z przedstawienia. Dominik z I b, został poproszony o wcielenie się w postać brata głównej bohaterki. Wraz z aktorami jadł obiad - był to sos truskawkowy. Po spektaklu powiedział, że sos był bardzo smaczny. Świetne było wielokrotne wykorzystanie rekwizytów. Pudła  imitujące przeprowadzkę były ścianą pokoju, komputerem, twarzą trenera, obrazami z internetu, karetką pogotowia. Pobudzało to wyobraźnię widzów. Kolorowe światła, komputerowe animacje na ścianie też wpłynęły na pozytywne wrażenia z przedstawienia. Akcja była dynamiczna i ciekawa.

W strefie bezpiecznego ruchu i rozrywki sprawdzali swoje umiejętności i wiadomości dotyczące poruszania się po drogach, jazdy na rowerze i segwayach. Utrwalali znajomość znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej, zasady przechodzenia przez jezdnię. Służyło temu miasteczko ruchu drogowego i rowerowy tor przeszkód. Atrakcją tej strefy była jazda na segwayach – nowoczesnych urządzeniach służących do poruszania się po drogach. Ukoronowaniem przyjemnej zabawy w strefie bezpiecznego ruchu i rozrywki było pamiątkowe zdjęcie w przebraniu zrobione w gifbudce. 
  
Kolejną atrakcją dnia była strefa pierwszej pomocy. Mieściła się w trzech salach. W jednej uczniowie uczestniczyli w pokazie udzielania pierwszej pomocy prowadzonym przez ratownika medycznego. Ćwiczyli na fantomach resuscytację krążeniowo – oddechową oraz poznawali zasady obowiązujące przy udzielaniu pierwszej pomocy. W drugiej sali uczestniczyli w zabawach i grach dotyczących pierwszej pomocy. Rozwiązywali rebusy, układali puzzle, grali w gry edukacyjne. W trzeciej sali uczniowie oglądali film dotyczący udzielania pierwszej pomocy. Obserwowali zachowanie uczestników filmu, którzy wykonywali różne zadania służące ratowaniu życia człowieka.
 
Uczniowie klas drugich oddziałów gimnazjalnych uczestniczyli w Akademii Bezpieczeństwa w godzinach: 11.45 – 15.00. Dla nich również były atrakcje w postaci strefy bezpiecznego ruchu i rozrywki oraz strefy pierwszej pomocy. Zamiast strefy teatru przygotowano dla nich strefę dorastania i strefę bezpiecznej sztafety.

W strefie bezpiecznego dorastania uczniowie uczestniczyli w spotkaniu z policjantem, podczas którego rozmawiali o bezpieczeństwie w życiu. Były przygotowane gotowe pytania i pytani, które zadawali uczniowie w interesujących ich problemach. Dużą atrakcję tej strefy były alkogogle i narkogogle, które pozwoliły uczniom przeżyć zachowania towarzyszące podczas zażywania alkoholu i używek – obniżenie koncentracji, spowolnienie reakcji, brak możliwości oceny odległości, zniekształcenie obrazu rzeczywistości, obniżenie oceny sytuacji, podwójne widzenie i brak koordynacji ruchowej. Uczniowie obejrzeli filmy przedstawiające scenki o wykorzystaniu mediów społecznościowych i Internetu. Po obejrzeniu filmików uczniowie wraz z prowadzącymi wypracowywali alternatywne rozwiązania tych sytuacji, które obejrzeli. Zwieńczeniem udziału w strefie bezpiecznego dorastania były zapisy na ściance aktywności dotyczące znaczenia bezpieczeństwa w życiu młodego człowieka.

Akademia bezpieczeństwa zakończyła się zabawą sportową – bezpieczna sztafeta. Uczniowie utworzyli drużyny klasowe. Brali udział w zawodach sportowych i odpowiadali na pytania dotyczące bezpieczeństwa w życiu codziennym. Wszyscy uczestnicy otrzymali nagrody i drobne upominki.

Akademia Bezpieczeństwa PZU była bardzo udaną imprezą. Wszyscy uczniowie wspaniale się bawili i nie zauważyli, że zabawa podniosła ich poziom wiedzy na temat bezpieczeństwa, które powinno towarzyszyć każdemu człowiekowi w codziennych zachowaniach. Mamy nadzieję, że takie imprezy będą częstym elementem nauki w naszej szkole. 

Zobacz galerię

up