Homofony a język polski
Home » Programy edukacyjne »
Innowacje » Homofony a język polski
27.02.2018
Homofony to koszmar nie jednego ucznia. Sprawdzanie pisowni w słowniczku niewiele pomoże, jeśli nie znamy znaczenia danego słowa.
Dlaczego tak się dzieje? Zacznijmy od definicji.
Homofonami nazywamy wyrazy, które brzmią identycznie, mimo różnej pisowni i innego kontekstu/znaczenia.
Z tego powodu niewskazane jest sprawdzanie uczniów ze znajomości pisowni pojedynczego wyrazu, jeśli nie podamy uczniom znaczenia. Dlaczego? Każdy z nich może mieć rację, jeśli prawidłowo wyjaśni powód tej formy zapisu.
Dziś na lekcji języka polskiego obchodziliśmy Dzień Języka Ojczystego. Zaproponowałam uczniom wiele aktywności, o których napiszę kolejnym razem.
Pracowaliśmy w grupach, aby uczniowie mogli uczyć się także od siebie.
Co musieli zrobić uczestnicy lekcji?
Po pierwsze, korzystając ze słowników, wyjaśnić, co to jest homofon. Po drugie, każdy uczeń miał odszukać w rozsypance wyrazowej przynajmniej dwie pary homofonów i wkleić je do zeszytu. Następnie zanotować znaczenie tak zapisanych wyrazów.
Potem zapisaliśmy przykłady innych homofonów, których uczniowie podczas ćwiczenia nie wybrali.
mieć/ miedź
chorzy /hoży
może /morze
bród / brud
stóg / stuk
podkówka / podkuwka
zmorzony / zmożony
warzyć / ważyć
rządny / żądny
dróżka / drużka
jerzyk / jeżyk
wyrzynać / wyżynać
instruktaż / instruktarz
kolarz / kolaż
masaż / masarz
karzę każę
Atmosfera podczas zajęć była fantastyczna. Uczniowie odkrywali tajemnicze słowa, byli skupieni na zadaniu.
Niektórzy stwierdzili, że dopiero teraz zrozumieli, z czego wynikają różnice w pisowni. Polecam tę formę pracy.
Wioletta Rafałowicz