My o "Psie Baskerville'ów" i jego autorze
Home » Programy edukacyjne »
Lekturiada » My o "Psie Baskerville'ów"…
21.05.2018
Lektury to książki po które uczniowie niechętnie sięgają. Warto więc wspólnie dokonać wyboru lektury nadobowiązkowej i zaplanować aktywności uczniów w taki sposób, aby ich zaskoczyć. Zaskoczenie uczniów to sprzymierzeniec nauczyciela. W tym tygodniu moi uczniowie poznawali utwór pt. "Pies Baskerville'ów". O czym jest książka?
Sherlock Holmes i doktor Watson szukają sprawców zabójstw w rodzie Baskervillów. Tropią straszliwą bestię i zimnego mordercę, narażając się na mrożące krew w żyłach niebezpieczeństwa na bagnach Grimpen Mire w oparach gęstej angielskiej mgły.
W utworze występują podejrzani bohaterowie, zwroty akcji i nieoczekiwany finał, ale wymienione zalety nie przekonają uczniów do sięgnięcia po lekturę. Dlatego warto poszukać wśród nich choćby jednego, który uwielbia kryminały i dać mu pole do popisu.
Szczerość jego wypowiedzi, zaufanie, jakim obdarzają go rówieśnicy, sprawi, że wielu z nich sięgnie po książkę.
Jaką aktywność zaproponowałam uczniom przy utworze Arthura Conan Doylea? Podzieliłam uczniów na grupy, które tworzyły gazety poświęcone twórcy i lekturze.
W domu uczniowie przygotowywali się do tej aktywności, wyszukując informacje o autorze, bohaterach, wydarzeniach, recenzje i opinie o książce, cytaty, które warto zapamiętać itp.
Nieliczni przygotowali krzyżówki z treści lektury, zagadki lub labirynty. Każda grupa przyszła przygotowana i pracowała.
Najbardziej zaangażowani byli Ci uczniowie, którzy na co dzień przeszkadzają mi w prowadzeniu lekcji, nie przykładają się do wykonywanych ćwiczeń.
Pracowaliśmy przez dwie lekcje, a uczniowie zamieścili w swoich gazetach własnoręcznie wykonane rysunki.
Gazety wyeksponuję w swojej sali po weekendzie, ale już myślę nad tym, jak ich zawartość wykorzystam do dalszej pracy. Dzięki temu uczniowie zapamiętają treść lektury, poznają opinie innych, zastanowią się nad problematyką i zrozumieją, co to jest kryminał.
Wioletta Rafałowicz